עסקים וחברות עם אלמנטים משפחתיים

17
מאמרים

עסקים וחברות עם אלמנטים משפחתיים

לא מעט עסקים וחברות יש להם אלמנט משפחתי במבנה הארגוני שלהם.

קיימים צורות שונות של עסקים עם אלמנטים משפחתיים, כל עסק שכזה הוא עולם ומלואו עסקי ומשפחתי. יש עסקים שמנוהלים על ידי אחים ואחיות, הורים וילדים, זוג, הורה ובן או בת, זוגיות שניה, גרושים ועוד ועוד. 

ניהול של עסק היינו מורכב וניהול עסק עם אלמנטים משפחתיים מחייב תשומת לב נוספת על מנת להבין את ההשפעות על העסק מהמערכות היחסים במשפחה. השאיפה היא לנהל את העסק המשפחתי מתוך התנהלות מקצועית שתדע לעשות את ההפרדה מהנושאים המשפחתיים.  אך זה דבר מאוד מורכב לעשותו. לכן, החשיבות היא להכיר בזה שחשוב לייצר תשתית לשיח מקצועי ואישי שבו עולים הנושאים השונים שמשפיעים על ניהול העסק. 

ניהול ההון האנושי שאינו מן המשפחה – חשוב לתת תשומת לב על ניהול ההון האנושי שאינו שייך למשפחה. לעיתים אילו עובדים מאוד נאמנים שמאוד חשובים להצלחת החברה והעסק. יש צורך ללמוד לייצר דרכי התמודדות עם טשטוש הגבולות בין ענייני המשפחה והעסק, להבין איזה תפקידים לא פורמאלים אנחנו כמנהלים ובעלי העסק מעניקים לאותם אנשים ואיך זה משפיע עליהם ועל תפקוד העסק. לדוגמא האם יש להם חלק בתהליכי גישור בין בני המשפחה? מה מידת האמון שאנחנו נותנים בעובדים הללו? ועוד נושאים רבים שמתבטאים בדינמיקה הארגונית שלרוב נעשים מתוך תנועה, אך דרושה יותר העמקה ולמידה לטובת ניהול ההון האנושי בעסק בצורה יעילה יותר.  

תהליכי קבלת החלטות- תהליכים אלו יכולות לנטות לכיוון של חוסר פורמאליות, לעיתים הן מתקבלות במהלך הסופ"ש. חשוב שהנהלה תאפשר ותקפיד על שילוב של תהליכים סדורים כך שהם יוכלו לחזק ולגבות את המחשבות והרצונות שבאים מצד ההנהלה המשפחתית. החשיבות לאפשר ולערב את אנשי המקצוע הרלוונטים בחברה בתהליכי קבלת ההחלטות באופן מסודר וקשוב. השמירה על תהליכי קבלת החלטות באופן מקצועי תחזק את הפעילות של החברה. יש כאילו שמצהירים ש "בבית אנחנו לא מדברים על הביזנס", אך במבחן המציאות זה דבר שמאוד קשה לעשות הפרדה בין העסקי למשפחתי. בעזרת תהליך ארגוני מקצועי ופתוח, יהיה ניתן לייצר את התשתית הארגונית שתדע לתמוך ולשלב בין הדינמיקה המשפחתית לדינמיקה של העסק.

המיקוד בתהליך שכזה היא להבין את טובת העסק ואיך הדינמיקה המשפחתית יכולה לסייע בזה.

ניהול עסק עם אלמנטיים משפחתיים הוא עם נטייה לרגישות בנושאים שונים ותהליכי עבודה לא פורמליים ובתנועה.  לכן בעסקים משפחתיים ניהול ההון האנושי, ניהול מערכות היחסים, הגדרת תהליכים, שיטות עבודה ותפקידים תוך מתן כלים להתמודדות עם המצבים השונים היינו דבר מרכזי בהצלחה של העסק.

תגובות למאמר

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים בכובית.

בואו לשמוע עוד על ניהול הון אנושי
השאירו פרטים ואצור אתכם קשר בהקדם
יצירת קשר
יצירת קשר
בואו לשמוע עוד על ניהול הון אנושי
השאירו פרטים ואצור אתכם קשר בהקדם